الشيخ محمد علي الگرامي القمي

69

رساله توضيح المسائل (1390ش) (فارسى)

مسئله 348 - اگر زخم يا دمل يا شكستگى در جلوى سر يا روى پاها است و روى آن باز است ؛ چنانچه طورى زياد است كه نتواند مسح كند . بايد چيزى چون پلاستيك و يا پارچه پاكى روى آن بگذارد و روى پارچه را با ترى آب وضو كه در دست مانده مسح كند و بنابر احتياط لازم تيمّم هم بنمايد و اگر گذاشتن پارچه ممكن نباشد ، مسح لازم نيست ولى بايد بعد از وضو تيمّم نمايد . مسئله 349 - اگر روى دمل يا زخم يا شكستگى بسته باشد ؛ چنانچه باز كردن آن ممكن است و پاك است و آب هم براى آن ضرر ندارد ، بايد باز كند و وضو بگيرد ، چه زخم و مانند آن در صورت و دستها باشد ، يا جلوى سر و روى پاها . مسئله 350 - اگر زخم يا دمل يا شكستگى در صورت يا دستها باشد و بشود روى آن را باز كرد ، چنانچه ريختن آب روى آن ضرر دارد و كشيدن دست تر ضرر ندارد كشيدن دست تر روى آن كافى است و پارچه گذاردن و دست روى آن كشيدن لازم نيست اگر چه احتياطاً خوب است . اينها در صورتى است كه محل پاك باشد . مسئله 351 - اگر نمىشود روى زخم را باز كرد ولى زخم و چيزى كه روى آن گذاشته ، پاك است و رسانيدن آب به زخم ممكن است و ضرر هم ندارد ؛ بايد آب را به روى زخم برساند . و اگر زخم يا چيزى كه روى آن گذاشته نجس است ؛ چنانچه آب كشيدن آن و رساندن آب به روى زخم ممكن باشد ، بايد آن را آب بكشد و موقع وضو آب را به زخم برساند ، و در صورتى كه آب براى زخم ضرر دارد ، يا آنكه رساندن آب به روى زخم ممكن نيست ، يا زخم نجس است و نمىشود آن را آب كشيد ، بايد اطراف زخم را بشويد و اگر جبيره پاك است ، روى آن مسح كند و اگر جبيره نجس است ، يا نمىشود روى آن را دست تر كشيد مثلًا دوائى است كه به دست مىچسبد ، بنا براحتياط واجب پارچه پاكى را بطورى كه به بستن و مانند آن جزء جبيره حساب شود ، روى آن قرار دهد و دست تر روى آن بكشد ، و اگر تمام محل تيمّم يا بعض آن بىمانع باشد احتياطاً تيمّم هم بكند و اگر مواضع تيمّم پوشيده باشد وضوى جبيره‌اى كافى است و تيمّم جبيره‌اى لازم نيست . و در اين مورد و تمام موارد مشابه اگر وضو گرفتن با جبيره و حفظ طهارت محل خيلى سخت و دشوار است وضو لازم نيست و تيمّم كفايت مىكند . مسئله 352 - اگر جبيره تمام صورت يا تمام يكى از دستها يا تمام هر دو دست را گرفته باشد ، بايد وضوى جبيره‌اى بگيرد و بنابر احتياط واجب اگر تمام يا بعض مواضع تيمّم پوشيده نيست تيمّم هم بنمايد .